artykuł nr 1

Regulamin Rady Rodziców

 

 

REGULAMIN

RADY RODZICÓW MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 2 W KWIDZYNIE

 

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Rada Rodziców, zwana dalej „Radą” reprezentuje ogół rodziców wychowanków.

2. Rada działa na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.) Prawo oświatowe, Statutu Przedszkola i niniejszego Regulaminu.

3. Rada Rodziców współdziała z nauczycielami i rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań na dzieci przez rodzinę i Przedszkole.

4. Rada może tworzyć komisje i zespoły zadaniowe mające charakter opiniujący i doradczy.

Cele i zadania Rady Rodziców

§ 2

8. Podstawowym celem Rady jest reprezentowanie interesów rodziców dzieci Przedszkola poprzez podejmowanie działań, jako organu przedszkola, wynikających z przepisów prawa oświatowego, Statutu Przedszkola oraz niniejszego Regulaminu.

9. Rada realizuje swoje cele w szczególności poprzez:

1) pobudzenie aktywności i organizowanie różnorodnych form działalności na rzecz rozwoju Przedszkola,

2) zapewnienie rodzicom wpływu na działalność przedszkola poprzez wyrażanie i przekazywanie Dyrektorowi i innym organom przedszkola, organowi prowadzącemu i organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny stanowiska w sprawach związanych z działalnością Przedszkola,

3) formułowanie opinii w sprawach przewidzianych przepisami prawa oświatowego oraz statutu,

4) organizacyjne wspieranie działalności statutowej Przedszkola,

5) organizowanie współpracy z dyrektorem i nauczycielami Przedszkola w celu poprawy jakości jej pracy.

Skład, struktura i zasady wyborów Rady

§ 3

1. W skład rady wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych wybranych przez zebranie rodziców dzieci każdego oddziału w tajnych wyborach z nieograniczonej listy kandydatów.

2. Rada liczy tylu członków, ile jest oddziałów w przedszkolu .Odwołanie Członka Rady może nastąpić w czasie każdego zebrania na pisemny wniosek ¼ liczby rodziców dzieci oddziału zwykłą większością głosów w tajnych wyborach przy obecności co najmniej połowy rodziców uprawnionych do głosowania.

3. Kadencja rady trwa rok.

4. W uzasadnionych przypadkach, jeśli w czasie kadencji, ze składu Rady ubędzie więcej niż 1/3 członków, dopuszcza się zorganizowanie wyborów uzupełniających skład Rady.

5. Decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających podejmuje rada w głosowaniu jawnym.

Wybory do Rady

§ 4

1. Wybory do Rady przeprowadzane są corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału.

2. Rodzice dzieci danego oddziału, zgromadzeni na zebraniu, wybierają spośród siebie Radę Oddziałową.

3. Rada Oddziałowa powinna liczyć nie mniej niż 3 osoby i nie więcej niż 5 osób. O liczebności Rady Oddziałowej decydują rodzice danego oddziału.

4. Kandydatów do Rady, za ich zgodą, zgłaszają rodzice uczestniczący w zebraniu.

5. Wybór następuje zwykłą większością głosów. Głos jest ważny, jeżeli na liście do głosowania głosujący wskazał nie więcej kandydatów niż liczba członków Rady przewidzianych do wybrania.

6. W przypadku, gdy dwóch lub więcej kandydatów uzyskało tę samą liczbę głosów, przeprowadza się głosowanie ponowne na tych kandydatów.

7. Do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice dzieci danego oddziału. Jedno dziecko może reprezentować w wyborach tylko jeden rodzic.

8. Do Rady Oddziału nie mogą kandydować członkowie rodzin pracowników Przedszkola Nr 2.

9. Wybory Rad Oddziałowych przeprowadza Przewodniczący zebrania wyborczego wybrany w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania. Do liczenia głosów wybiera się trzyosobową Komisję Skrutacyjną. Członek Komisji Skrutacyjnej nie może kandydować do rady oddziałowej.

10. W celu przeprowadzenia tajnego głosowania komisja skrutacyjna sporządza karty do głosowania, rozdaje je rodzicom uczestniczącym w zebraniu i zabiera je, z zachowaniem zasady reprezentatywności rodziców (jedno dziecko reprezentuje jeden z rodziców ).

11. Osoba, która uzyskała największą liczbę głosów, jest jednocześnie przedstawicielem Rady Oddziału do Rady Rodziców.

12. Obwieszczenie wyników wyborów, podanie do wiadomości składu rady rodziców i zwołanie pierwszego posiedzenia rady należy do obowiązków Dyrektora Przedszkola nr 2.

3. Pierwsze posiedzenie rady rodziców powinno odbyć się nie później niż 14 dni od terminu wyborów.

4. Sprawy związane z procedurą wyborczą nieregulowane w niniejszym Regulaminie rozstrzyga zebranie rodziców dzieci oddziału przedszkolnego.

Władze Rady

§ 5

1. Rada na pierwszym posiedzeniu w każdym roku szkolnym wybiera, w głosowaniu jawnym prezydium rady.

2. W skład prezydium rady wchodzą :

1) Przewodniczący

2) Sekretarz

3) Członkowie

 

3. Przewodniczący Rady organizuje prace rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia rady, reprezentuje Radę na zewnątrz.

4. Sekretarz Rady odpowiada za dokumentację rady i protokołowanie jej posiedzeń.

Posiedzenia Rady

§ 6

1. Rada działa poprzez zebrania plenarne.

2. Posiedzenia Rady odbywają się w terminach ustalonych w rocznym harmonogramie.

3. Zebrania zwyczajne zwołuje się 3 razy w roku szkolnym, z tym, że pierwsze zebranie zwołuje się nie później niż do końca września każdego roku.

4. O terminie, miejscu i proponowanym porządku zebrania zawiadamia się Członków Rady, co najmniej 7 dni przed planowanym terminem zebrania.

5. W uzasadnionych przypadkach może być zwołane zebranie nadzwyczajne po zawiadomieniu Członków Rady najpóźniej 1 dzień przed terminem spotkania.

6. Zebrania Rady zwołuje przewodniczący, z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek poszczególnych Rad Oddziałowych lub Dyrektora.

7. Przygotowanie posiedzenia Rady i jej prowadzenie jest obowiązkiem Przewodniczącego.

8. W posiedzeniach Rady może brać udział, z głosem doradczym, Dyrektor lub inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.

9. Posiedzenia Rady są ważne, o ile obecnych jest co najmniej połowa Członków Rady.

Dokumentowanie posiedzeń

§ 7

1. Posiedzenia Rady są protokołowane przez Sekretarza Rady i stanowią dokumentację Przedszkola przechowywaną w sekretariacie placówki.

2. Protokół z każdego posiedzenia jest sporządzony w ciągi 7 dni.

3. Protokół oraz uchwały podpisuje osoba protokołująca oraz Przewodniczący.

4. Rada raz w roku składa ogółowi rodziców Przedszkola pisemne sprawozdanie za swojej działalności.

5. Protokoły posiedzeń Rady są przyjmowane przez nią w drodze głosowania na następnym posiedzeniu Rady.

Podejmowanie uchwał

§ 8

1. Uchwały rady podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.

2. W sprawach personalnych, a także na formalny wniosek Członków Rady, głosowanie odbywa się w trybie tajnym.

3. Uchwały Rady numerowane są w sposób ciągły w danym roku szkolnym.

4. Opinie Rady wydawane są w takim samym trybie jak uchwały.

Kompetencje i zasady działania Rady Rodziców

§ 9

1. Kompetencje Rady określają przepisy art. 84 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.), ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1189) oraz aktów wykonawczych do tych ustaw.

2. Rada Rodziców jest społecznym organem przedszkola, który reprezentuje ogół rodziców dzieci Przedszkola.

3. Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności :

1) występowanie we wszystkich sprawach dotyczących Przedszkola do Dyrektora oraz pozostałych organów Przedszkola, także organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Przedszkola;

2) Uchwalanie corocznego preliminarza Rady i jego zmian.

 

3) Uchwalanie, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, Programu Profilaktyczno- Wychowawczego Przedszkola.

 

4) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Przedszkola,

5) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Przedszkola;

6) opiniowanie możliwości podjęcia w Przedszkolu działalności przez stowarzyszenie lub inną organizację, których celem jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Przedszkola;

7) opiniowania pracy nauczycieli odbywających staż na wyższy stopień awansu zawodowego;

8) występowanie z wnioskami do Dyrektora Przedszkola o dokonanie oceny pracy nauczyciela;

9) delegowanie przedstawiciela do udziału w pracach zespołu oceniającego rozpatrującego odwołanie od oceny pracy nauczyciela;

10) delegowanie dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora Przedszkola;

11) wnioskowanie wspólnie z Dyrektorem o ustalenie przerw w funkcjonowaniu Przedszkola;

12) wnioskowanie o nadanie, zmianę lub uchylenie imienia Przedszkola;

13) głosowania na równych prawach, we wszystkich decyzjach podejmowanych przez Radę.

 

4. Członkowie Rady mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach Rady.

5. Członkowie Rady mają prawo do dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne, lub dotyczącymi spraw personalnych.

6. Do zadań Rady Rodziców należy współudział w realizacji zadań ogólnoprzedszkolnych, w tym:

1) Organizowanie rodziców i środowiska społecznego do realizacji Programu Wychowania Przedszkolnego.

2) Organizowanie prac społeczno- użytecznych na rzecz Przedszkola.

3) Pomoc Dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej w realizowaniu funkcji Przedszkola, podnoszeniu jakości pracy.

4) Udział w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej dzieci.

5) Współpraca z innymi organami Przedszkola przy rozwiązywaniu spraw związanych z bieżącym jego funkcjonowaniem.

Fundusze Rady

§ 10

  1. Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
  2. Rada Rodziców uchwala propozycję  wysokości składek rodziców.
  3. Rada Rodziców uczestniczy w planowaniu wydatków Przedszkola, podejmowaniu prac służących zdobywaniu funduszy na rzecz placówki. Podejmuje decyzje o sposobach wydatkowania zebranych funduszy.
  4. Rada Rodziców zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Rady (po zbadaniu sprawozdania przez Komisję Rewizyjną i przedstawieniu przez nią opinii w tej sprawie).

 

Postanowienia końcowe

§ 11

8. W realizacji swoich zadań rada współpracuje z funkcjonującą w Przedszkolu Radą Pedagogiczną.

9. Działalność Rady jest zgodna z obowiązującym prawem.

10. Zmiana Regulaminu odbywa się w trybie i na zasadach właściwych dla jego uchwalenia po zasięgnięciu opinii Rad Oddziałowych.

11. Sprawy nieuregulowane w Regulaminie rozstrzyga Rada, w drodze uchwały, zgodnie obowiązującymi przepisami.

Przewodniczący Rady Rodziców

Kwidzyn, 7 września 2021 r.

 

Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

 

 

 

Załącznik do regulaminu Rady Rodziców

 

PROCEDURA WYBORU RAD ODDZIAŁOWYCH I RADY RODZICÓW

w Miejskim Przedszkolu nr 2 w Kwidzynie

 

I. Podstawa prawna: art. 83 ust. 2 i 3 ustawy Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 roku (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.)

II. Rada rodziców jest organem społecznym przedszkola. Oznacza to, że rodzice dzieci uczęszczających do Miejskiego Przedszkola Nr 2 w Kwidzynie działają społecznie na rzecz placówki.

III. Zebrania wyborcze powinny się odbyć najpóźniej do 30 września każdego roku szkolnego.

IV. Wybór do rady rodziców jest dwuetapowy.

1. Wybory rady oddziałowej:

a) zebranie ogółu rodziców danego oddziału przedszkolnego jest zebraniem wyborczym.

b) rodzice jednego dziecka z oddziału mają jeden głos w wyborze przedstawiciela do rady oddziałowej i do rady rodziców.

c) wybory przeprowadza przewodniczący zebrania wyborczego, którego wybiera ogół rodziców w głosowaniu jawnym.

d) ogół rodziców decyduje o liczebności rady oddziału. Rada oddziału może liczyć od 3 do 5 rodziców.

e) zgłoszone do wyborów osoby muszą wyrazić zgodę na kandydowanie do rady oddziału. Liczba zgłoszonych kandydatów nie może być mniejsza od liczby członków rady oddziałowej.

f) do liczenia głosów wybiera się trzyosobową komisję skrutacyjną. Członek komisji skrutacyjnej nie może kandydować do rady oddziału.

g) wybory do rady oddziału są tajne i przeprowadza się za pomocą kart do głosowania.

h) do rady oddziału wchodzą osoby, które kolejno uzyskały najwięcej głosów.

i) osoba, która uzyskała największą liczbę głosów jest jednocześnie przedstawicielem rady oddziału do rady rodziców. W przypadku uzyskania największej liczby głosów przez więcej niż dwie osoby przewodniczący zarządza dodatkowe głosowanie, w którym biorą udział osoby, które uzyskały najwięcej głosów.

2. Wybory rady rodziców:

a) po zakończeniu zebrań wyborczych rada rodziców zbiera się w celu ukonstytuowania się.

b) na posiedzeniu rada rodziców wybiera ze swojego grona: przewodniczącego, sekretarza oraz innych funkcyjnych.

c) rada rodziców ustala regulamin, harmonogram spotkań.

V. Kadencja Rady Rodziców i jej ogniw trwa rok.