artykuł nr 1

Statut Miejskiego Przedszkola nr 2 w Kwidzynie

Załącznik nr 2
do uchwały nr XXVI/233/21
Rady Miejskiej w Kwidzynie
z dnia 29 marca 2021 r.

Statut Miejskiego Przedszkola nr 2 w Kwidzynie

Rozdział 1. Informacje o przedszkolu

§ 1.

Miejskie Przedszkole nr 2 w Kwidzynie, zwane dalej „Przedszkolem”, jest publicznym Przedszkolem wielooddziałowym.

Siedzibą Przedszkola jest budynek w Kwidzynie przy ul. Kochanowskiego 34.
§ 2.

Organem prowadzącym Przedszkole jest Miasto Kwidzyn, mające siedzibę przy ul. Warszawskiej 19, 82-500 Kwidzyn.

Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Pomorski Kurator Oświaty.

Przedszkole jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Miasta Kwidzyna.

§ 3.

Przedszkole prowadzi rachunek dochodów własnych na podstawie odrębnych przepisów.

Obsługę administracyjną, finansową i kadrową Przedszkola prowadzi Centrum Administracji Szkół w Kwidzynie.

Przedszkole używa pieczęci nagłówkowej o treści: Miejskie Przedszkole nr 2 w Kwidzynie, ul. Kochanowskiego 34, 82-500 Kwidzyn.

Rozdział 2. Cele i zadania przedszkola

§ 4.

Celem Przedszkola jest:

1) wsparcie całościowego rozwoju dziecka w osiąganiu dojrzałości umożliwiającej podjęcie nauki w szkole;

2) wspieranie potencjału rozwojowego dziecka i stwarzanie warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu Przedszkola oraz w środowisku społecznym;

3) umożliwianie dziecku odkrywania własnych możliwości, sensu działania oraz  gromadzenia doświadczeń na drodze do prawdy, dobra i piękna;

4) umożliwienie podtrzymania tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;

5) realizacja prawa każdego dziecka do kształcenia się, wychowania i opieki, odpowiednich  do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zadaniem Przedszkola jest:

1) pełna realizacja nauczania i wychowania w zakresie podstawy programowej w oparciu  o program wychowania przedszkolnego i dostosowanie treści, metod i organizacji  poszczególnych zajęć do możliwości psychofizycznych dzieci;

2) umożliwienie dzieciom osiągnięcia dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego;

3) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek  w poczuciu bezpieczeństwa;

4) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności

z rozwijających się procesów poznawczych;

5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych  do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania,  z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;

6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby  tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;

7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym  bezpieczeństwo  w ruchu drogowym;

8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji,  pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści  adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;

9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;

10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;

11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;

12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;

13) kreowanie, wspólne z podmiotami wymienionymi w pkt. 12, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;

14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;

15) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;

16) wspomaganie przez Przedszkole wychowawczej roli rodziny;

17) utrzymanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w przedszkolu;

18) upowszechnienie wiedzy ekologicznej wśród dzieci oraz kształtowanie właściwych

postaw wobec ochrony środowiska;

19) zapewnienie opieki wychowankom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej.

Przedszkole organizuje naukę religii na pisemny wniosek rodziców. Zasady organizacji religii w Przedszkolu określają odrębne przepisy.

Przedszkole rozwija sprawność fizyczną dzieci poprzez zapewnienie zajęć ruchowych w sali oraz na świeżym powietrzu, w tym na przedszkolnym placu zabaw. Zasady pobytu dzieci na placu zabaw określa odrębny regulamin wydany przez Dyrektora Przedszkola, zwanego dalej Dyrektorem.

Przedszkole organizuje różnorodne formy krajoznawstwa. Program wycieczek dostosowuje się do możliwości i potrzeb dzieci. Zasady opieki nad dziećmi w czasie wycieczek określa odrębny regulamin wycieczek wydany przez Dyrektora.

Przedszkole organizuje na terenie placówki koncerty, inscenizacje teatralne, spotkania z twórcami kultury.

Formy edukacyjne, o których mowa w ust. 5 i 6 mogą być opłacane przez rodziców. Ich organizację określają odrębne przepisy.

§ 5.

W celu wspierania potencjału rozwojowego dzieci i stwarzania im warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu Przedszkola i środowisku lokalnym, Przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

Przedszkole prowadzi działania zmierzające do wieloaspektowego rozpoznania potrzeb dzieci we współpracy z rodzicami, poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi instytucjami.

Nauczyciele i specjaliści, w toku bieżącej pracy prowadzą obserwację pedagogiczną w celu rozpoznania u dzieci dysharmonii rozwojowych i podjęcia wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących obowiązek przedszkolny także w celu dokonania diagnozy dojrzałości szkolnej.

W przypadku stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciele i specjaliści udzielają mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy i informują o tym Dyrektora.

Przedszkole włącza w proces funkcjonowania dziecka jego rodziców, specjalistów i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, a zalecenia wynikające z oceny skuteczności podejmowanych działań są elementem budowania strategii z danym dzieckiem realizowanej w Przedszkolu i w domu.

Dyrektor z uwzględnieniem opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz diagnozy sporządzonej na terenie Przedszkola, w uzgodnieniu z rodzicami, organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

Przedszkole organizuje i udziela rodzicom dzieci i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych.

Plan pracy Przedszkola na dany rok zawiera plan działań wspierających nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych oraz rozwijania ich umiejętności wychowawczych.

Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.

W Przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana dzieciom w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:

1) zajęć rozwijających uzdolnienia;

2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

3) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;

4) porad i konsultacji.

Rodzicom dzieci i nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest organizowana i udzielana we współpracy z:

1) rodzicami dzieci;

2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;

3) placówkami doskonalenia nauczycieli;

4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;

5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

Do zadań Dyrektora w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:

1) planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

2) ustalanie form udzielania pomocy, okresu oraz wymiaru godzin dla poszczególnych form, o których mowa w ust. 11;

3) uzgadnianie z podmiotami wskazanymi w ust. 12 warunków współpracy;

4) zaplanowanie i przeprowadzenie działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Do zadań nauczycieli specjalistów w Przedszkolu należy w szczególności:

1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;

2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci;

3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola;

4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;

5) prowadzenie obserwacji pedagogicznej mającej na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcia wczesnej interwencji;

6) analiza i ocena gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);

7) informowanie innych nauczycieli o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno- pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z dzieckiem;

8) udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem.

Nauczyciele specjaliści udzielający dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzą dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu określają odrębne przepisy.

§ 6.

Warunki i sposób realizacji zadań Przedszkola:

1) nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój każdego dziecka, wykorzystując do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane;

2) nauczyciele, organizując zajęcia kierowane, biorą pod uwagę możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;

3) poprzez zabawę nauczyciele przygotowują dzieci do wykonywania czynności złożonych, takich jak liczenie, czytanie, pisanie, zgodnie z fizjologią i naturą pojawiania się tych procesów;

4) nauczyciele diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju, włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący w dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia;

5) organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój;

6) nauczyciele, w procesie kształcenia, zwracają uwagę na konieczność tworzenia stosownych nawyków ruchowych u dzieci, które będą niezbędne, aby rozpocząć naukę w szkole, a także na rolę poznawania wielozmysłowego;

7) w celu zapobiegania u dzieci wadom postawy, w każdej grupie wiekowej są organizowane i prowadzone zajęcia rytmiki i gimnastyki;

8) dzieci są przygotowywane do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez zabawę i osłuchanie się z tym językiem w różnych sytuacjach życia codziennego;

9) aranżacja przez nauczycieli przestrzeni wpływa na aktywność dzieci i na podejmowanie

przez nie różnorodnych form działania w stałych i czasowych kącikach zainteresowań, a także umożliwia im podejmowanie prac porządkowych;

10) zabawki i pomoce dydaktyczne służą motywowaniu dzieci do podejmowania samodzielnego działania, odkrywania zjawisk oraz zachodzących procesów, utrwalania zdobytej wiedzy i umiejętności, inspirowania do prowadzenia własnych eksperymentów, a każde dziecko ma możliwość korzystania z nich bez nieuzasadnionych ograniczeń czasowych;

11) w salach są odpowiednio wyposażone miejsca przeznaczone na odpoczynek dzieci;

12) stwarzane są warunki do prezentowania talentów i uzdolnień dzieci;

13) stwarzane są warunki do celebrowania posiłków (kulturalne, spokojne ich spożywanie połączone z nauką posługiwania się sztućcami), a także wybierania potraw przez dzieci (walory odżywcze i zdrowotne produktów), a nawet ich komponowania.

Zadania związane ze wspomaganiem indywidualnego rozwoju dziecka Przedszkole realizuje poprzez:

1) organizowanie odpowiednich warunków do zabawy, aktywnego działania i eksperymentowania poprzez różnicowanie zadań;

2) stosowanie aktywizujących metod nauczania oraz form pracy indywidualnej i zespołowej;

3) rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej, wyrażania własnych myśli i przeżyć;

4) rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwijania wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej i werbalnej;

5) zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego i kształtowania zachowań prozdrowotnych;

6) organizowanie różnorodnych sytuacji edukacyjnych sprzyjających nawiązywaniu kontaktów społecznych;

7) wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, poprzez bieżące informowanie rodziców o postępach dzieci oraz wspólne z rodzicami uzgadnianie kierunków i zakresu zadań realizowanych przez Przedszkole.

§ 7.

Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej dopuszcza do użytku przedstawiane przez nauczyciela lub zespół nauczycieli programy wychowania przedszkolnego, tworzące zestaw programów wychowania przedszkolnego.

Szczegółowe zadania Przedszkola i sposób ich realizacji ustalone są w rocznym programie pracy placówki i miesięcznych planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.

§ 8.

Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo od momentu oddania dziecka przez rodziców pod opiekę nauczyciela.

Za bezpieczeństwo w Przedszkolu jest odpowiedzialny Dyrektor, nauczyciele i wszyscy pozostali pracownicy Przedszkola.

Nauczyciel przed przystąpieniem do pracy sprawdza pod względem bezpieczeństwa miejsca pobytu dzieci, a w szczególności salę, plac zabaw, ogród przedszkolny i w przypadku stwierdzenia zagrożenia powiadamia Dyrektora oraz zabezpiecza zagrożony teren przed wstępem dzieci.

Sprzęty, zabawki, meble, pomoce dydaktyczne oraz inne wyposażenie posiadają wymagane atesty i certyfikaty zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Nie dopuszcza się do użytku sprzętów zepsutych i uszkodzonych.

Dzieci przebywające w sali, szatni, ciągach komunikacyjnych oraz na terenie ogrodu przedszkolnego mają zapewnioną opiekę nauczyciela.

W Przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie bez zgody rodziców, poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach.

Pracownik Przedszkola, który powziął wiadomość o wypadku, niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadza fachową pomoc medyczną i w miarę udziela poszkodowanemu pierwszej pomocy.

Rozdział 3. Organy Przedszkola

§ 9.

Organami Przedszkola są:

1) Dyrektor;

2) Rada Pedagogiczna;

3) Rada Rodziców.

§ 10.

Dyrektor realizuje zadania określone w ustawie Prawo oświatowe, zwanej dalej ustawą, we współdziałaniu z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, organem sprawującym nadzór pedagogiczny i organem prowadzącym.

Dyrektor:

kieruje bieżącą działalnością placówki i reprezentuje ją na zewnątrz;

jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej;

jest pracodawcą dla zatrudnionych w Przedszkolu pracowników i wykonuje czynności z zakresu prawa pracy.

Do zadań Dyrektora należy w szczególności:

1) sprawowanie nadzoru pedagogicznego;

2) organizowanie działalności Przedszkola, a w szczególności opracowanie arkusza organizacji Przedszkola i rocznych planów pracy Przedszkola;

3) ustalanie ramowego rozkładu dnia z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców;

4) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w Przedszkolu oraz podczas zajęć odbywających się poza Przedszkolem;

5) dokonywanie przeglądu technicznego budynków i wyposażenia Przedszkola;

6) dysponowanie środkami finansowymi i prawidłowe ich wydatkowanie;

7) współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę Przedszkola;

8) prowadzenie dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej Przedszkola zgodnie z obowiązującymi przepisami;

9) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny;

10) ustalanie przydziału obowiązków pracownikom Przedszkola;

11) przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Przedszkola;

Stanowisko Dyrektora powierza i odwołuje z niego Burmistrz Miasta Kwidzyna.

§ 11.

Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym Przedszkola.

W skład Rady Pedagogicznej wchodzi Dyrektor jako przewodniczący, oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu.

Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:

1) przygotowanie projektów zmian statutu;

2) zatwierdzanie planów pracy Przedszkola;

3) uchwalanie regulaminu pracy Rady Pedagogicznej;

4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;

5) ustalanie planu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego;

6) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków;

7) opiniowanie planu finansowego Przedszkola, organizacji pracy Przedszkola, przyznawania  nagród.

Szczegółowe zadania i uprawnienia Rady określa regulamin Rady Pedagogicznej.

Przewodniczący zwołuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej.

W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez przewodniczącego lub na wniosek Rady Pedagogicznej.

Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.

§ 12.

Rada Rodziców jest reprezentacją rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola, wspierającą działalność statutową Przedszkola.

W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w głosowaniu tajnym podczas zebrania rodziców.

Szczegółowe zadania oraz tryb pracy Rady Rodziców określa jej regulamin.

Rada Rodziców może występować do dyrektora, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Przedszkola.

§ 13.

Organy Przedszkola współdziałają ze sobą w szczególności poprzez:

1) wymianę informacji;

2) opiniowanie;

3) wnioskowanie;

4) podejmowanie uchwał;

5) podejmowanie wspólnych działań.

Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów Przedszkola jest Dyrektor, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.

Współdziałanie organów ma na celu tworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom oraz podnoszenie poziomu pracy Przedszkola.

Sprawy sporne pomiędzy organami Przedszkola rozstrzyga Dyrektor, uwzględniając zakres kompetencji tych organów.

Rozdział 4. Organizacja pracy Przedszkola

§ 14.

Organizacja pracy Przedszkola jest dostosowana do:

1) liczby dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny, liczby oddziałów i czasu ich pracy;

2) wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego i programów wychowania  przedszkolnego;

3) wniosków rodziców określających zapotrzebowanie na zajęcia dodatkowe.

§ 15.

Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.

Przerwa wakacyjna, w terminie zgodnym z odrębnymi przepisami, jest wykorzystana na wykonanie remontów i prac porządkowych oraz pracownicze urlopy wypoczynkowe.

Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i naukę w godzinach 6.30-16.30 w dni robocze od poniedziałku do piątku.

W okresach obniżonej frekwencji Przedszkole prowadzi zajęcia w grupach łączonych.

§ 16.

Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji pracy Przedszkola, opracowany przez Dyrektora.

Podstawową jednostką organizacyjną pracy Przedszkola jest oddział, obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, możliwości i uzdolnień.

Dla zapewnienia ciągłości pracy dydaktycznej w miarę możliwości organizacyjnych nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w Przedszkolu.

Organizację stałych obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określa ustalony przez Dyrektora ramowy rozkład dnia, uwzględniający zasady ochrony zdrowia i higieny dziecka, dostosowany do oczekiwań rodziców.

§ 17.

Usługi świadczone przez Przedszkole w zakresie nauczania, wychowania i opieki, w wymiarze 5 godzin dziennie są realizowane bezpłatnie od godz. 8:00 do godz. 13:00.

Dziecko 6-letnie realizuje nieodpłatnie obowiązkowe wychowanie przedszkolne począwszy od początku roku szkolnego, w którym następuje obowiązek realizacji.

Wysokość opłaty za świadczenia Przedszkola określa odpowiednia uchwała Rady Miejskiej w Kwidzynie.

Ewidencja liczby godzin korzystania przez dziecko z odpłatnej opieki jest prowadzona na podstawie zapisów w dzienniku.

Zasady przyjmowania dzieci do Przedszkola określają odrębne przepisy.

Przedszkole zapewnia wychowankom odpłatne wyżywienie.

Na posiłki wydawane przez kuchnię składają się: śniadanie, obiad i podwieczorek.

Kuchnia przygotowuje posiłki zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Jadłospisy planowanych posiłków ustala intendent Przedszkola w uzgodnieniu z Dyrektorem.

Informacja o aktualnym jadłospisie jest udostępniana rodzicom z co najmniej 10-dniowym

za pośrednictwem strony internetowej Przedszkola oraz na tablicy ogłoszeń.

W Przedszkolu na wniosek rodziców poparty zaleceniem lekarza mogą być przygotowywane posiłki dla dzieci z dietami żywieniowymi.

Wysokość dziennej stawki żywieniowej ustala Dyrektor z organem prowadzącym na podstawie obowiązujących cen artykułów żywnościowych z uwzględnieniem norm żywieniowych.

Opłaty za świadczenie wykraczające poza czas bezpłatnego nauczania reguluje stosowna uchwała Rady Miejskiej w Kwidzynie.

Opłaty za wyżywienie regulują oddzielne przepisy.

§ 18.

Opiekę nad wychowankami w drodze z domu do Przedszkola i z powrotem sprawują rodzice (prawni opiekunowie) lub osoby przez nich upoważnione.

Upoważnienie musi być sporządzone w formie pisemnej.

Osoba upoważniona jest zobowiązana do okazania dokumentu tożsamości.

Dziecko powinno być przyprowadzane do Przedszkola do godziny 8.00.

Do Przedszkola należy przyprowadzać wyłącznie dzieci zdrowe.

Przedszkole odmawia wydania dziecka osobie, co do której zachodzi podejrzenie, że nie będzie w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (będącej pod wpływem alkoholu, narkotyku lub innego środka odurzającego, osobie nieletniej).

§ 19.

Przedszkole współpracuje z rodzicami w celu wspólnego uzgadniania kierunków i zakresu działań wychowawczych.

Częstotliwość spotkań z rodzicami zależy od nauczyciela prowadzącego oddział i rodziców.

Formy współpracy z rodzicami:

1) zebrania grupowe;

2) zajęcia otwarte;

3) uroczystości okolicznościowe;

4) konsultacje i rozmowy indywidualne z wychowawcą, Dyrektorem, specjalistami;

5) pogadanki i zajęcia warsztatowe podnoszące kompetencje pedagogiczne;

6) tablice informacyjne, wystawy prac dzieci;

7) informacje umieszczane na stronie internetowej Przedszkola.

Rozdział 5. Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola

§ 20.

Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli, w zależności od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.

Do zakresu zadań nauczycieli należy w szczególności:

1) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;

2) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;

3) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;

4) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;

5) odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w Przedszkolu i poza jego terenem, w szczególności w czasie wycieczek i spacerów;

6) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno- pedagogiczną, zdrowotną itp.;

7) planowanie i koordynowanie – we współpracy ze specjalistami – sposobów zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych, z uwzględnieniem wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień dziecka;

8) przekazywanie specjalistom wyników prowadzonych obserwacji w razie potrzeby pogłębionej diagnozy, związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

9) występowanie z inicjatywą udzielenia dziecku specjalistycznej pomocy, w tym poprzez wnioskowanie do Dyrektora o objęcie dziecka taką pomocą;

10) wspomaganie pracy specjalistów podczas prowadzonych działań i zajęć specjalistycznych;

11) udostępnianie w razie potrzeby arkuszy diagnostycznych, dzienników zajęć i materiałów pomocniczych gromadzonych w imiennych teczkach;

12) korzystanie ze wsparcia i wiedzy specjalistów w celu rozwoju umiejętności wychowawczych i zwiększenia efektywności udzielanej pomocy poprzez udział w warsztatach tematycznych, szkoleniach, naradach z udziałem specjalistów;

13) zapoznawanie się z opinią poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz innych specjalistów i analiza zaleceń;

14) realizacja orzeczeń i zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej i innych specjalistów;

15) organizowanie dla rodziców spotkań ze specjalistami w formie porad, konsultacji i warsztatów tematycznych;

16) udzielanie pomocy rodzicom w kontaktach z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi specjalistami;

17) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;

18) troska o estetykę pomieszczeń;

19) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci;

20) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;

21) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;

22) realizacja zaleceń Dyrektora i osób kontrolujących;

23) czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał;

24) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym.

Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:

1) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci;

2) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci;

3) włączenia ich w działalność Przedszkola.

Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych.

§ 21.

W celu prawidłowego funkcjonowania Przedszkola zatrudnia się następujących pracowników obsługi i administracji:

1) sekretarza Przedszkola;

2) pracowników zapewniających odpowiednie warunki sanitarno-porządkowe w Przedszkolu;

3) intendenta.

W zależności od potrzeb Dyrektor może zatrudniać pracowników na stanowisku pomoc nauczyciela lub innych, po uzgodnieniu z organem prowadzącym.

Liczbę pracowników ustala Dyrektor, a zatwierdza organ prowadzący w arkuszu organizacyjnym danego roku szkolnego.

Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników regulują odrębne przepisy.

Dla poszczególnych pracowników zakresy obowiązków ustala Dyrektor.

Rozdział 6. Wychowankowie Przedszkola i ich rodzice – prawa i obowiązki

§ 22.

Do Przedszkola mogą uczęszczać dzieci od 3. roku życia do momentu rozpoczęcia nauki szkolnej.

Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę pełnej dostępności.

Dziecko w wieku 6 lat ma obowiązek odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego.

§ 23.

Przedszkole stwarza warunki w zakresie realizacji praw dziecka do:

1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczego, opartego na poszanowaniu godności jednostki, akceptacji i życzliwości;

2) zaspokojenia potrzeby bezpieczeństwa, snu i wypoczynku, zgodnie z indywidualnymi potrzebami;

3) wzrastania w atmosferze miłości i zrozumienia, sprzyjającej pełnemu, harmonijnemu rozwojowi osobowości;

4) indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju;

5) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;

6) badania, eksperymentowania i doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa);

7) bogatego w bodźce i twórczego otoczenia;

8) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;

9) korzystania z wszelkich pomocy dydaktycznych znajdujących się na stanie Przedszkola.

Do obowiązków dziecka należą:

1) stosowanie się do przyjętych umów opracowanych przez dzieci i nauczycieli dotyczących współdziałania i współżycia w grupie przedszkolnej;

2) sprzątanie po zabawie;

3) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa;

4) pełnienie ról społecznych zgodnie z zasadami przyjętymi w grupie;

5) dbanie o czystość osobistą i porządek w najbliższym otoczeniu.

Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu z listy dzieci uczęszczających do Przedszkola w przypadkach:

1) zalegania z odpłatnością za Przedszkole powyżej dwóch miesięcy;

2) nieusprawiedliwionej ciągłej nieobecności obejmującej co najmniej 30 dni;

3) powtarzającego się nieprzestrzegania przez rodziców rozkładu dnia (godzin przyprowadzania i odbierania dziecka);

4) częstego stwarzania przez dziecko sytuacji zagrażających bezpieczeństwu, zdrowiu lub życiu innych dzieci, po uprzednim przeprowadzeniu rozmowy z rodzicami dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych, zasięgnięciu porady lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, skonstruowaniu programu naprawczego (wychowawczego), mającego na celu pomoc dziecku.

§ 24.

Rodzice i nauczyciele są zobowiązani współdziałać w celu skutecznego oddziaływania na dziecko.

Rodzice mają prawo do:

1) zapoznania się z realizowanymi w Przedszkolu programami oraz zadaniami, określonymi w rocznym planie pracy Przedszkola i planach miesięcznych oraz innymi dokumentami dotyczącymi pracy Przedszkola;

2) uzyskiwania na bieżąco informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów swojego dziecka;

3) uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek w celu rozpoznania przyczyn trudności wychowawczych oraz doboru metod udzielania pomocy;

4) wybierania reprezentacji w formie Rady Rodziców;

5) wyrażania i przekazywania wychowawcy i Dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy Przedszkola.

Do podstawowych obowiązków rodziców należy:

1) przestrzeganie niniejszego statutu;

2) współpraca z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań dydaktyczno- wychowawczych rodziny i Przedszkola;

3) przygotowanie dziecka do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w szczególności  w zakresie czynności samoobsługowych;

4) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i innych dokumentów dotyczących pracy Przedszkola;

5) terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w Przedszkolu i wyżywienie;

6) rzetelne informowanie o stanie zdrowia dziecka, w szczególności gdy ma to znaczenie dla jego bezpieczeństwa;

7) bezzwłoczne informowanie Przedszkola o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka;

8) przestrzeganie godzin pracy Przedszkola i deklarowanych godzin obecności dziecka w Przedszkolu;

9) uczestniczenie w zebraniach organizowanych przez Przedszkole.

Rozdział 7. Postanowienia końcowe

§ 25.

Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Zmian w statucie dokonuje Rada Pedagogiczna z własnej inicjatywy lub na wniosek organów Przedszkola.

Projekt uchwały o zmianie statutu jest przedstawiany do wiadomości Rady Rodziców, która ma prawo wnieść uwagi do planowanych zmian w terminie 21 dni od dnia doręczenia projektu uchwały.

Dyrektor powiadamia organy Przedszkola o każdej zmianie w statucie.

Tekst statutu w wersji ujednoliconej podlega publikacji na stronie internetowej Przedszkola.